|
|
چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب : 4473
در سمنان؛ مبارزه با انگلهاي خارجي بدن دام آغاز شد
|
مرحله بهاره مبارزه با انگلهاي خارجي بدن دام به صورت رايگان در استان سمنان آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان، رئيس اداره مبارزه، بررسي و مراقبت بيماريهاي دامي اداره كل دامپزشكي استان سمنان ظهر امروز در آيين آغاز اين طرح اظهار داشت: اين طرح در راستاي سياستهاي اجرايي مبارزه با بيماريهاي دامي اجرايي ميشود.
حسن هاشمزاده ادامه داد: مرحله بهاره مبارزه با انگلهاي خارجي بدن دام با اختصاص سم رايگان به منظور كنترل و پيشگيري از بيماريهاي منتقله از انگلهاي خارجي بدن دام عملياتي ميشود.
وي افزود: اين بيماريها نظير تب خونريزيدهنده كريمه كنگو، تيلريوز، بابريوز و ... است و بايد با آنها مقابله شود.
رئيس اداره مبارزه، بررسي و مراقبت بيماريهاي دامي اداره كل دامپزشكي استان سمنان ادامه داد: عمليات مبارزه با انگلهاي خارجي با اجراي سمپاشي بدن دام، غوطهوري در حمام ضد كنه و نيز سمپاشي اماكن دام انجام ميشود.
در مرحله بهاره مبارزه با انگلهاي خارجي بدن دام، 4 هزار ليتر سم به صورت رايگان در استان سمنان به مصرف ميرسد.
معاون فني ادارهكل دامپزشكي استان سمنان نيز پيشتر هشدار داده بود: احتمال رخداد بيماري تب برفكي در استان سمنان وجود دارد و بايد مراقبتهاي لازم صورت گيرد.
محمد سعيدي اظهار داشت: با توجه به رخداد تب برفكي و شناسايي سروتيپ o وasia1 در تعدادي از كشورهاي همسايه به ويژه كشورهاي شرقي و نيز تغييرات به وجود آمده در سروتيپasia1 و احتمال ورود سروتيپ يا تحت سروتيپ جديد به كشور، دامداران بايد به موارد بهداشتي توجه ويژه داشته باشند.
وي افزود: هرگونه جابهجايي و نقل و انتقال دام در سطح شهرستان، استان و كشور بايد با هماهنگي و اخذ مجوز بهداشتي دامپزشكي دام صورت پذيرد.
توصيهها:
در اين زمينه، دامداران از تماس دامهاي خود با دامها يا گلههايي كه بيماري در آنها وجود دارد، جلوگيري كنند.
در هنگام شيوع بيماري، دامداران عشاير از مراتع مشترك استفاده نكنند.
پس از ورود دام جديد، بايد ضمن ارائه مجوز بهداشتي حمل دام به شبكههاي دامپزشكي، دامها حداقل 15 روز قرنطينه و جدا نگهداري شده و توسط دامپزشك مورد بازديد قرار گيرد.
از ميادين عرضه دام براي نگهداري، دام خريداري نشود.
براي ضدعفوني كردن دامداري به طور مرتب از آهك زنده (آب آهك) به جاي آهك خشك استفاده شود.
تمام وسايل نقليه ورودي به دامداري (حمل شير، علوفه، كود، ...) قبل از ورود و بعد از خروج از دامداري بايد ضدعفوني شوند.
بايد براي اكيپهاي مراجعه كننده به دامداري اعم از واكسيناسيون، مامور تلقيح مصنوعي و عاملان جمعآوري شير از چكمه و لباس دامداري استفاده شود.
از نگهداري همزمان گوسفند و گاو در يك واحد دامداري جداً خودداري شود.
در صورت برخورد با هر يك از علايم بيماري شامل تب، كاهش اشتها، زخمهاي مخاط، لنكش، سقط جنين و مردهزايي مراتب بايد سريعاً به شبكههاي دامپزشكي اطلاع داده شود.
واكسيناسيون به تنهايي قادر به پيشگيري از بيماري نيست و بايد از ورود دام فاقد مجوز بهداشتي به دامداري خودداري شود.