|
|
دوشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : 4922
بزرگترين طرح توليد واكسن دامي كشور افتتاح ميشود
|
معاون توسعه صنايع پيشرفته سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران گفت: طرح توليد واكسن تب برفكي با ظرفيت توليد سالانه 80 ميليون دوز به عنوان بزرگترين طرح واكسن سازي در خاورميانه،امروز توسط مقامات عالي كشور افتتاح مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي ايدرو، مهرداد صباغي افزود: طرح توليد واكسن تب برفكي با ظرفيت توليد سالانه 80 ميليون دوز به عنوان بزرگترين طرح واكسن سازي در خاورميانه، امروز توسط مقامات عالي كشور افتتاح مي شود.
وي با بيان اينكه طرح توليد واكسن تب برفكي در منطقه كمتر توسعهيافته مهاباد اجرا شده است، گفت: ميزان سرمايهگذاري اين طرح 18 ميليارد تومان بوده و اشتغال 120 نفر را به طور مستقيم در پي داشته است.
به گفته وي، هدف اجراي اين طرح، توليد و عرضه انواع واكسن ها از جمله واكسن تب برفكي به عنوان يكي از مهمترين واكسنهاي دامي مورد نياز كشور است كه جهت كنترل بيماري تب برفكي مورد استفاده قرار ميگيرد.
بيماري تب برفكي يك بيماري عفوني واگيردار دام بوده كه بر اساس آمارهاي بين المللي بطور متوسط سبب تلف شدن 10 درصد دام ها و نيز كاهش 25 درصدي توليد محصولات دامي مي شود.
ايران به علت در اختيار داشتن دانش فني توليد واكسن تب برفكي و اجراي برنامههاي كنترل بيماري تببرفكي در قالب واكسيناسيون، مورد توجه سازمانهاي بينالمللي بوده و در حال حاضر به عنوان راهبر منطقه آسيا در طرح ريشهكني تب برفكي انتخاب شده كه همين امر، امكان صادرات اين فرآورده را به كشورهاي منطقه فراهم ميكند.