Share/Save/Bookmark
 
دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : 5416
 

براي كاهش نرخ خريد شير از دامدار؛
عده‌اي به دنبال آزاد شدن واردات شيرخشك هستند
درحاليكه كارخانه‌هاي لبني از كاهش شير خام براي توليد محصولات لبني گلايه دارند و معتقدند در پي ممنوعيت واردات شيرخشك و افزايش قيمت آن براي دامداران، بخش عمده‌اي از شير خام به شير خشك تبديل مي‌شود؛ دامداران مي‌گويند تنها در چهار استان كشور كارخانه‌هاي توليدي شير خشك وجود دارد و كساني كه اين موضوع را مطرح مي‌كنند به دنبال بهانه‌اي براي آزاد شدن واردات شير خشك هستند چراكه عادت كرده‌اند شير خام را با فراواني و با قيمت بسيار نازل بخرند و اكنون كه شير به قيمت واقعي خود رسيده، معترض هستند.
مرجع : خبرگزاری ايسنا
 
عده‌اي به دنبال آزاد شدن واردات شيرخشك هستند
به گزارش خبرنگار دامپروري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از اعلام ممنوعيت واردات شيرخشك از سال گذشته به دستور وزير جهاد كشاورزي، صنايع لبني كه از اين موضوع معترض هستند اعلام مي‌كنند با توجه به ممنوعيت واردات شير خشك، هر كيلو شيرخام براي تبديل شير خشك600 تومان از دامداران خريداري مي‌شود كه رغبت آنها را به فروش شير خام براي تبديل شير خشك بيشتر كرده و بخش عمده‌اي از شير خام به شير خشك تبديل مي‌شود كه در اين ميان صنايع لبني براي توليد فرآورده‌ها با مشكل كمبود شير مواجه شده‌اند.

اما دامداران معتقدند: در پي افزايش قيمت جهاني شيرخشك و ممنوعيت واردات آن، قيمت خريد شيرخام براي تبديل شير خشك تازه به تعادل رسيده اما كارخانه‌هاي لبني عادت كرده‌اند شير خام را با فراواني و با قيمت بسيار نازل خريداري كنند و حال كه شير به قيمت واقعي خود رسيده معترض هستند.

به گفته رييس اتحاديه دامداران تنها در چهار استان فارس، تهران، قم و خراسان رضوي كارخانه‌هاي توليد شير خشك وجود دارد و در بقيه استان‌ها كارخانه شير خشك وجود ندارد كه دامداران شير توليدي خود را براي توليد شيرخشك بفروشند و كارخانه‌ها با كمبود شير مواجه شوند؛ در استان تهران نيز تنها كارخانه پگاه است كه پس از تامين شير براي توليد فرآورده‌ها، شير مازاد را به شير خشك تبديل مي‌كند

لذا كساني كه اين موضوع را مطرح مي‌كنند به دنبال بهانه‌اي براي آزاد شدن واردات شير خشك هستند چراكه از ممنوعيت واردات سود نمي‌برند.

اين موضوع اعتقاد وزير سابق كشاورزي نيز بود؛ اسكندري هرباره در پاسخ به اعتراض دامداران از واردات بي‌رويه شيرخشك، اعلام مي‌كرد: واردات شير خشك آدرس غلطي است كه كارخانه‌هاي صنايع لبني مي‌دهند و متحد شدن كارخانه‌ها براي خريد شير به قيمت نازل ضد توليد است.

خليليان نيز سال گذشته در پي واردات بي‌رويه شيرخشك به كشور و همچنين قاچاق آن از مرزهاي غربي كشور، واردات اين محصول را براي حمايت از توليد 9 ميليون تني شير ممنوع كرد كه اكنون صنايع لبني به دنبال آزاد كردن آن هستند و معتقدند با باز شدن مرزهاي كشور به روي شيرخشك‌هاي وارداتي، قيمت خريد شير از دامداران كاهش مي‌يابد.