|
|
سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : 4273
رئيس جامعه دامپزشكان كشور: 2 دليل تجمع آنتيبيوتيك در گوشت مرغ و تهديد سلامتي مصرفكنندگان
|
رئيس جامعه دامپزشكان كشور گفت: اگر دوره زماني استفاده از دارو و نيز زمان ارسال مرغ به كشتارگاه كه معمولاً حدود 30 روز است رعايت شود، تجمع دارويي در گوشت مرغ نخواهيم داشت اما به دليل اصرار براي افزايش تناژ و كاهش افت وزن به هر قيمتي اين مسئله رعايت نميشود.
ناصر نبيپور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در خصوص باقي مانده دارويي در گوشت مرغ گفت: مرغ موجود زنده است و در زمان ابتلا به بيماري ناگزير از استفاده از داروهاي آنتي بيوتيك براي درمان است كه احتمال دارد باقي مانده آن در گوشت مرغ ظاهر شود.
رئيس جامعه دامپزشكان كشور افزود: برخي از اين داروها دوره 10 - 7 روزه دارند كه طي اين مدت مرغ نبايد كشتار شود، از سوي ديگر كشتار مرغ يك دوره زماني خاصي دارد و معمولا بعد از 30 روز به دليل افزايش وزن و جمع شدن چربي در مرغ ميزان ابتلا به بيماري و نيز افزايش دارو بيشتر ميشود و اگر با عدم رعايت دوره زماني استفاده دارو از سوي مرغداران و كشتارگاهها همراه باشد مواد دارويي زيادي در گوشت مرغ جمع شده كه براي سلامتي به شدت زيانآور است.
نبيپور گفت: اگر اين قوانين از سوي مرغداري ها و كشتارگاه ها رعايت نشود باقيمانده دارويي در گوشت مرغها ظاهر ميشود.
وي افزود: متأسفانه مرغداران نيز علاقهمند هستند براي افزايش تناژ محصول توليدي و كشتارگاهها نيز براي كاهش ميزان افت وزن مرغي كه خريداري ميكنند مرغهاي با سنين بالا خريداري ميكنند كه در اين حالت احتمال تجمع باقي مانده دارويي در آنها بيشتر ميشود.
نبيپور گفت: غير ممكن است كه داروهاي آنتي بيوتيك در مرغداريهايي كه با سنين بالا مرغ به كشتار ميفرستند استفاده نشود.
وي در خصوص عوارض اين باقيمانده دارويي گفت: استفاده از اين نوع گوشتها مقاومت ميكروبي در برابر بيماريها را افزايش ميدهد و براي سلامتي به شدت زيان آور است.
به گزارش خبرگزاري فارس، وزير بهداشت اخيراً ضمن انتقاد از مصرف بيرويه آنتي بيوتيك در مرغداريها گفته بود: متأسفانه در صنعت توليد گوشت مرغ، آنتيبيوتيك بيرويه استفاده ميكنند كه وقتي وارد بدن انسان ميشود موجب مقاومت ميكروبي در برابر آنتيبيوتيكها ميشود لذا براي مقابله با مقاومت آنتيبيوتيكها بايد اين موضوع حل شود.