|
|
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : 4506
عضو كميسيون كشاورزي: بيماري آنفلوآنزاي طيور تحفه واردات تخم مرغ نطفه دار است
|
عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي گفت: شيوع بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان كه تلفات زيادي در مرغداري هاي كشور بدنبال داشت از طريق واردات تخممرغهاي نطفهدار صورت گرفته است.
'سيد محمدرضا حاجي اصغري' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا با تاكيد بر وارداتي بودن بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان افزود: در صورتي كه اين بيماري در مرغداريهاي استانهاي مرزي مانند استان سيستان و بلوچستان بروز يافته بود ميتوانستيم منشا آن را پرندگان مهاجر و انتقال از طريق باد بدانيم.
نماينده مردم ميانه در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اين در حالي است كه استانهاي مركزي، قزوين، البرز و تهران مناطق بحراني اين بيماري بودند.
وي واردات بدون نظارت تخممرغهاي نطفهدار بيمار توسط سازمان دامپزشكي كشور را دليل بروز اين بيماري در كشور ذكر كرد و افزود: سازمان دامپزشكي موظف است بر محمولههاي وارداتي با منشا دامي نظارت بهداشتي داشته باشد كه در مورد تخم مرغهاي نطفهدار اين نظارت به صورت مناسب صورت نگرفته است.
حاجي اصغري با اظهار گلايه از اين سازمان گفت: سازمان دامپزشكي بايد به اين سوال پاسخ دهد كه در مواجهه با شيوع اين بيماري چكار كرده و چه برنامه اي براي به حداقل رساندن تلفات و آثار ناشي از شيوع اين بيماري در واحدهاي مرغداري كشور دارد؟
وي ادامه داد: آيا سازمان دامپزشكي تنها وظيفه معدوم كردن طيور بيمار و اعلام آلوده بودن يا نبودن مرغداريها را به عهده دارد؟
حاجي اصغري افزود: پيش از اين گفته بودم صداي شكسته شدن استخوانهاي واحدهاي توليدي مرغداري را ميشونم كه هيچ كس به اين گفته من توجه نكرد و اكنون ميگويم سير نزولي توليد در اين بخش به سير سقوطي تبديل شده است.