Share/Save/Bookmark
 
چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : 4524
 

مديركل دامپزشكي آذربايجان غربي خبر داد:
شناسايي باقيمانده سموم آنتي‌بيوتيك از گوشت
مديركل دامپزشكي آذربايجان غربي گفت: به منظور توليد گوشت سالم‌ آزمايشگاه تشخيص باقيمانده سموم آنتي‌بيوتيك در آذربايجان غربي راه‌اندازي شد.
مرجع : خبرگزاری فارس
 
شناسايي باقيمانده سموم آنتي‌بيوتيك از گوشت
شهرام ديلمقاني روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اروميه اظهار داشت: براي نخستين بار در آذربايجان غربي طرح باقيمانده سموم آنتي‌بيوتيك از گوشت‌ها توسط دامپزشكي آذربايجان غربي اجرا مي‌شود.
وي با بيان اينكه هدف از اجراي اين اقدام سالم‌‌سازي گوشت مصرفي است، تصريح كرد: طي اين اقدام آزمايش بقاياي دارويي به‌ ويژه آنتي‌بيوتيك در گوشت در سطح استان ايجاد شده است.
اين مسئول افزود: اين اقدام را در گام نخست از مرغ آغاز كرده‌ايم و در مراحل بعدي اين آزمايش را در گوشت قرمز نيز انجام مي‌دهيم.
ديلمقاني با بيان اينكه مطالعات لازم در اين زمينه انجام شده است، خاطرنشان كرد: در اين راستا يكسري مطالعات انجام شده و با توجه به اينكه انجام چنين آزمايش‌هايي اجباري نيست و ضمانت اجرايي در اين زمينه نداريم در مرحله نخست از مرغداراني كه به صورت داوطلب تمايل به انجام چنين آزمايشي بر روي مرغ‌هاي خود دارند طرح را اجرايي مي‌كنيم.
وي ادامه داد: در اين زمينه با اتحاديه مرغداري هماهنگي‌هاي لازم به عمل آمده است تا در اين زمينه مرغداران را توجيه كنند.
اين مسئول اعلام كرد:‌ اگر مرغ‌ها فاقد آنتي‌بيوتيك بودند به عنوان محصول ارگانيك به بازار معرفي مي‌شوند.
ديلمقاني با بيان اينكه از چند سال گذشته طرح‌هايي در مورد پايش باقيمانده‌هاي سموم در سازمان دامپزشكي مطرح شده بود، گفت: اين طرح‌ها شامل پايش و كنترل باقيمانده سموم در ماهي، عسل و گوشت مرغ بودند كه پايش سموم در عسل از سال گذشته در آذربايجان غربي انجام مي‌شود.
وي با اشاره به اهميت چنين آزمايش‌هايي بر روي محصولات توليدي اظهار داشت: علاوه بر بيماري‌هاي عفوني‌زا، مسئله باقيمانده‌هاي مختلف نظير آفت‌كش‌ها، داروها و مواد نگهدارنده شيميايي از جمله مسائلي است كه در بهداشت محصولات غذايي مورد توجه سازمان دامپزشكي قرار دارد.
اين مسئول تصريح كرد: با توجه به مخاطره‌هاي بهداشتي ناشي از وجود آلاينده‌هاي شيميايي مانند داروهاي دامپزشكي، سموم شيميايي و بيولوژيكي، فلزات سنگين و غيره در منابع غذايي با منشأ دامي كه مورد مصرف انسان قرار مي‌گيرند و اهميت بهداشتي اقتصادي آن، اطلاع از وضع گذشته و حال مواد غذايي مورد مصرف جامعه ضروري است.