Share/Save/Bookmark
 
شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : 4857
 

استاد دانشگاه:
براي داشتن شير سالم حضور دامپزشك در كارخانه‌ها ضروري است
معاون كميته‌ي تخصصي بهداشت مواد غذايي سازمان نظام پزشكي گفت: هرچه قدر به سمت ابتداي خط توليد شير مي‌رويم وجود دامپزشك ضرورتي‌تر است.
مرجع : خبرگزاری ايسنا
 
براي داشتن شير سالم حضور دامپزشك در كارخانه‌ها ضروري است
آراسب دباغ‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: سازمان بهداشت جهاني و فائو يك شعار اساسي مبني بر كنترل بهداشت مواد غذايي از مزرعه تا ميز غذا دارند. نكته مهم اين است كه هيچ فرآيند‌ي در صنعت غذا نداريم كه يك ماده‌ي بي‌كيفيت اوليه را به محصول با كيفيت تبديل كند، هميشه محصول با كيفيت با مواد اوليه‌ي با كيفيت حاصل مي‌شود.

وي ادامه داد: اگر مي‌خواهيم شير سالم بدون آفلاتوكسين، آنتي بيوتيك، مواد حشره‌كش، هورمون‌ و عوامل بيماري‌زا و همچنين داراي بار ميكروبي پايين داشته باشيم، دامپزشك بايد به عنوان مسوول فني در كارخانه‌هاي توليد شير حضور داشته باشد. در مراكز جمع‌آوري هم، چون شير چند دامداري مخلوط مي‌شود و همچنين از نظر كنترل آلودگي‌هايي كه در حين حمل و نقل به وجود مي‌آيد، حضور دامپزشك لازم است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي درباره‌ي حذف روز بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان از تقويم، اظهار كرد: تعيين سيزدهم تيرماه به عنوان روز بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان توسط وزارت بهداشت و سازمان دامپزشكي كشور حركت خوبي بود كه فقط يكسال وارد تقويم شد. از ابتدا تصميم بر ارزيابي اين روز يعني اثر‌گذاري روي فرهنگ عمومي بود كه در سال‌هاي بعد حذف شد و قرار بر بررسي اين موضوع در هفته‌ي سلامت شد كه البته فرصت پرداختن به اين موضوع در هفته‌ي سلامت نيست.

دباغ مقدم افزود: در كشور ما 50 درصد سيستم دامداري سنتي است و بيماري‌هاي قابل انتقال در كشور ما كم نيست كه باعث خسارت اقتصادي، بهداشتي و انساني و حذف تعدادي از دام‌ها مي‌شوند.

وي با اشاره به اين‌كه وجود اين روز براي آموزش شهروندان و دامداران لازم است، ابراز اميدواري كرد كه با همت مسوولان روز بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان دوباره به تقويم برگردد.

دباغ مقدم در پايان درباره‌ي تشكيل خانه‌ي شير گفت: اگر قرار است همه‌ي كساني كه در توليد نقش دارند در خانه‌ي شير حضور داشته باشند و قدرت و اختيارات قانوني براي هماهنگ‌كردن داشته باشند، مفيد است، ولي اگر فقط در حد اسم و تشريفات باشد، كارآيي نخواهد داشت.