Share/Save/Bookmark
 
سه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : 4368
 

يك سال پس از انفجار چاه نفتي:
آلودگي زيست محيطي در خليج مكزيك
در سالگرد انفجار چاه نفتي شركت بريتيش پتروليوم در خليج مكزيك و به رغم ادعاي مقامات آمريكا اثرات آلودگي محيط در اعماق آبهاي اين خليج و محل زيست ماهيان همچنان وجود دارد.
مرجع : خبرگزاری فارس
 
آلودگي زيست محيطي در خليج مكزيك
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از منابع خارجي يك سال پيش يك انفجار موجب شد تا نشت نفت به درون خليج مكزيك به مدت سه ماه ادامه پيدا كند و منجر به مشكلات زيست محيطي در اين منطقه شود.
در ۲۰ آوريل ۲۰۱۰ در حين حفاري شركت بريتيش پتروليوم در خليج مكزيك انفجاري رخ داد و با كشته شدن ۱۱ تن از كارگران و زخمي شدن ۱۷ تن از آنان اين فاجعه رقم خورد بطوري كه بزرگ‌ترين حادثه حفاري دريايي در طول تاريخ نام گرفت اما اين پايان ماجرا نبود. اين انفجار موجب شد تا حدود 5 ميليون بشكه نفت به درون خليج مكزيك راه يابد و نشت نفت به مدت سه ماه ادامه پيدا كند و منجر به مشكلات زيست محيطي در اين منطقه شود. در طول اين سه ماه مقامات مسئول تلاش زيادي كردند تا مانع نشت نفت به دريا شوند ولي قادر به مهار آن نبودند.
در طي اين سه ماه نزديك به ۵ ميليون بشكه نفت وارد خليج مكزيك شد. اين فاجعه زيست محيطي لطمات جبران ناپذيري به مناطق ساحلي امريكا وارد ساخت . البته اين بحران زيست محيطي صرفا به اين موارد ختم نشد. نشت نفت در خليج مكزيك موجب از بين رفتن فعاليتهاي اقتصادي فراواني در اين منطقه شد و با فشارهاي مردم و دولت امريكا اين شركت قبول كرد تا خسارات ناشي از آن را به مردم اين منطقه پرداخت كند.
اما اين اتفاق تا به امروز رخ نداده است. به رغم قول و قرار‌ها و وعده‌هاي اين شركت هنوز خسارات مردم منطقه را به پرداخت نكرده‌اند. از سوي ديگر اين حادثه اوباما را بر آن داشت تا حفاري عميق در منطقه خليج مكزيك را ملغي اعلام كند. اما هنوز ۹ ماه از اين روند نگذشته بود كه حفاري‌ها بار ديگر در اين منطقه آغاز شد.
در سالگرد انفجار چاه نفتي شركت بريتيش پتروليوم در خليج مكزيك در حالي كه مسئولان تاسيسات نفتي مي گويند اثري از آلودگي محيط باقي نمانده پژوهشگران بر اين باورند كه هنوز تاثيرات آلودگي محيط در اعماق آبهاي اين خليج و محل زيست ماهيان وجود دارد.