|
|
چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : 4647
عضو كميته تخصصي فدراسيون بينالمللي شير: استفاده از دامپزشك در مراكز جمعآوري و دريافت شير درحال پيگيري است
|
يك كارشناس دامپروري تشكيل خانه شير را بسيار مفيد دانست و گفت: بعد از تصويب قانون در خانهي شير، راهكارها و همچنين اختيارات و مسووليتها بايد معلوم شوند.
شهريار دبيريان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين باره اظهار كرد: با توجه به اينكه خانهي شير تشكلي است كه دامداران، كارخانهها، اتحاديههاي لبني و سازمان دامپزشكي به عنوان متوليان آن هستند و همچنين بخش خصوصي و دولتي ميتوانند تصميمات كارساز بگيرند، ايجاد آن ميتواند بسياري از مشكلات را حل كند.
عضو كميتهي تخصصي فدراسيون بينالمللي شير (IDF) با بيان اينكه با تشكيل خانهي شير همه كساني كه به نوعي در توليد اين محصول نقش دارند، ميتوانند تشريك مساعي داشته باشند، عنوان كرد: اگر اين خانه نباشد، ممكن است دامداران تصميماتي بگيرند كه كارخانهها قبول نداشته باشند يا برعكس كه اين باعث ميشود روند حل مشكلات كند شود.
دبيريان دربارهي لزوم حضور دامپزشكان در كارخانهها و نظارت بر توليد شير، تصريح كرد: اگر همكاران بر توليد نظارت داشته باشند ميتوانند رديابي كنند مثلا اگر در شير آنتيبيوتيك باشد آنها توانايي اين را دارند كه دامدار را آگاه كنند و به او راهكار دهند.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر بعضي از كارخانهها در قسمت دريافت شير، متخصص دامپزشك دارند، افزود: انجام آزمونهاي شيرخام متخصص نميخواهد، ولي رديابي آزمايشها مهم است كه دامپزشك ميتواند اين كار را انجام دهد. به همين دليل بهتر است كارخانهها در قسمت بهبود شير حداقل از يك دامپزشك به عنوان مسئول فني استفاده كنند. درحال حاضر سازمان دامپزشكي در حال پيگيري است تا در مراكز جمعآوري و دريافت شير از دامپزشكان استفاده شود.
عضو كميتهي تخصصي فدراسيون بينالمللي شير دربارهي استفاده از شير دام بعد از مصرف آنتيبيوتيك، عنوان كرد: نميشود پس از مصرف آنتي بيوتيك شير دام دوشيده نشود. البته بايد بهجاي انسان به مصرف گوسالهها برسد. اگر آزمايش آنتيبيوتيك مثبت باشد، كارخانهها نبايد شير را دريافت كنند. در كارخانجات بزرگ اين موضوع رعايت ميشود.
وي با بيان اينكه در حال حاضر شيري كه آنتيبيوتيك آن مثبت است از سيكل مصرف خارج نميشود، گفت: ميزان آنتيبيوتيك در شير هيچگاه صفر نميشود، بلكه يك حد مجازي دارد كه بايد رعايت شود. اگر شير خامي كه وارد يك كارخانه شد آنتيبيوتيك مثبت داشت، بايد با نظارت سازمان دامپزشكي و ادارهي نظارت مواد غذايي معدوم شود.