Share/Save/Bookmark
 
چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : 4646
 

چرا فعالان كشاورزي و دامپروري براي حضور در بورس كالا جدي عمل نمي كنند؟
بورس كالا اعلام آمادگي كرده است كه فرآورده‌ها و محصولات دامي كه بتوان آن ها را با استانداردها و شرايط پذيرش كالا تطبيق داد را در صورت درخواست توليد كنندگان در اين بازار پذيرش خواهد كرد.
مرجع : خبرگزاری ايسنا
 
چرا فعالان كشاورزي و دامپروري براي حضور در بورس كالا جدي عمل نمي كنند؟
به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بنا بر گفته مسئولان بورس كالا محصولات و فرآورده‌هاي دامي همچون گوشت بسته بندي شده و شير جزو برنامه اين شركت براي پذيرش در بورس و رونق بخشيدن به رينگ كشاورزي سال جاري هستند.

در شرايطي كه مسئولان بورس كالاي ايران همواره بر آمادگي فني و نرم افزاري شركت متبوعه خود براي پذيرش و معامله كالاهاي كشاورزي و دامي تاكيد مي كنند اما گويا اشتياق توليدكنندگان اين نوع محصولات براي ورود به اين بازار كه بطور قطع مزايايي چون شفاف بودن نوع معاملات و تعيين قيمت كالاها بر اساس رقابت را دارا است، تنها در حد طرح مسئله عرضه باقي مانده است.

تا كنون مسئولاني در اتحاديه نخل داران براي عرضه خرما،‌ انجمن جوجه يك روزه براي عرضه اين طيور، اتحاديه مرغداران گوشتي براي عرضه مرغ براي پذيرش اين كالا در بورس صحبت هايي كرده‌اند كه هنوز حتي فرم‌هاي لازم براي آغاز پروسه را پر نكرده‌اند تا اين قضيه عملياتي شود.

در اين بين تنها مسئولان اتحاديه پنبه داران با ارائه مدارك به هيات پذيرش منتظر نهايي شدن ورود اين كالا به بورس هستند تا طبق تعهد عرضه اين كار را آغاز كنند.

البته بايد به اين نكته كه شش ماه از پذيرش تخم مرغ در بورس كالا مي گذرد بدون اينكه عرضه شود نيز اشاره كرد. اتفاقي كه مسئولان اتحاديه مرغ تخم گذار براي آن دلايلي دارند.

مديرعامل اتحاديه مرغ تخم‌گذار با بيان اينكه به‌منظور جلوگيري از افزايش قيمت براي مصرف‌كننده، تخم‌مرغ طي شش ماهه اخير در بورس كالا عرضه نشده است، اعلام كرد: اگر وزارت بازرگاني بتواند نهاده‌هاي توليد را (250 هزار تن گندم، 150 هزار تن ذرت و 50 هزار تن سويا با قيمت مناسب) براي مرغداران تامين كند، آمادگي داريم هر ميزان تخم مرغ را به نرخ شانه‌اي چهار هزار و 200 تومان در هر مكاني كه وزارت بازرگاني تعيين مي‌كند، عرضه و در اختيار مصرف‌كنندگان قرار دهيم.

هدايت اصغري در گفت‌وگو با ايسنا، درباره عدم عرضه تخم‌مرغ در بورس كالا طي شش ماهه اخير، اظهار كرده بود: به دليل اين‌كه اولويت بر تامين مصرف خانوار است طي مدت اخير اين كالا در بورس عرضه نشد تا دچار واسطه‌گري در بورس و افزايش قيمت آن نشود.

وي تصريح كرده بود: به ‌منظور جلوگيري از افزايش قيمت تخم مرغ در بازار مصرف طي شش ماهه اخير تخم مرغ در بورس كالا عرضه نشده وهيچ گونه مشكل آلودگي نداشته است.

و حالا بايد ديد آيا ديگر اتحاديه ها و انجمن هاي فعال در حوزه كشاورزي و دامپروري نيز به دليل چنين توجيهاتي تنها به بيان علاقه براي حضور در بورس كالا بسنده خواهند كرد يا خير؟