رييس اتحاديه لبني خبر داد:

فقط پول شير يارانه‌اي را به دامداران بدهكاريم؛ نه بيشتر

خبرگزاری ايسنا , 6 تير 1390 ساعت 9:20

رييس اتحاديه لبني ايران از افزايش 10 درصدي قيمت محصولات لبني در برخي استانها خبر داد و تاكيد كرد: كارخانه‌ها فقط 105 ميليارد تومان آن هم بابت عدم پرداخت يارانه شير به دامداران بدهكارند؛ نه بيشتر.


مجيد علي‌داد در گفت‌وگو با خبرنگار دامپروري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به درخواست 20 درصدي به افزايش قيمت محصولات لبني به سازمان حمايت از مصرف‌كننده و توليد‌كننده، گفت: براساس افزايش قيمت نهاده‌هاي توليد و با فرض ثابت بودن قيمت شير درخواست افزايش قيمت محصولات لبني به سازمان حمايت داده شد كه سازمان حمايت اين موضوع را به سازمان بازرگاني استان‌ها واگذار كرده كه كارخانه‌هاي لبني مجوز افزايش 10 درصدي قيمت را از سازمان بازرگاني استان‌ مربوطه خود اخذ كنند.

وي اعلام كرد: در برخي استان‌ها از جمله استان‌هاي فارس، يزد، خراسان قيمت محصولات لبني 10 درصد افزايش يافته و بقيه استان‌ها نيز در شرف اخذ مجوز اين افزايش قيمت هستند كه البته اين ميزان افزايش مورد رضايت كارخانه‌ها نيست، چرا كه قيمت شير تغيير كرده است.

علي‌داد گفت: در حالي كه هر كيلو شير450 تومان از دامداري‌ها خريداري مي‌شود، دامداران اين قيمت را نهايتا 420 تا 430 تومان اعلام مي‌كنند.

رييس اتحاديه لبني ايران درباره‌ي گفته وزير جهاد كشاورزي مبني بر اينكه كارخانه‌هاي لبني هزينه تمام شده محصولات خود را براساس شير كيلويي 500 تومان محاسبه مي‌كنند، گفت: شير صنعتي كه كيفيت مطلوبي براي توليد محصولات لبني دارد كيلويي 500 تومان خريداري مي‌شود و شير‌هاي سنتي از مراكز جمع‌آوري شير كيلويي 450 تومان خريداري مي‌شود.

وي تاكيد كرد: كارخانه‌ها خريدار همه نوع شير از دامداران بوده و كساني كه مدعي هستند شير سنتي پايين‌تر از 450 تومان خريداري مي‌شود انحاديه لبني به عنوان توليدكننده شير سنتي را 450 تومان و شيرصنعتي را كيلويي 500 تومان خريداري خواهد كرد.

علي‌داد خاطر نشان كرد: سال گذشته شير صنعتي كيلويي 430 تومان و شير سنتي كيلويي 400 تومان خريداري مي‌شد كه امسال 12 تا 15 درصد افزايش يافته است.

مديرعامل اتحاديه‌ي لبني ايران اظهار كرد: هنوز كارخانه‌ها 105 ميليارد تومان از مطالبات خود را بابت شير يارانه‌اي توزيع شده در سال گذشته از دولت اخذ نكرده‌ و اين مبلغ را به دامداران بدهكاران و تحت فشار آنها هستند.

وي تاكيد كرد: كارخانه‌ها فقط 105 ميليارد تومان بابت يارانه شير به دامداران بدهكارند؛ نه بيشتر.

اين درحاليست كه به گفته مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران در حال حاضر كارخانه‌هاي لبني بيش از 200 ميليارد تومان (دو برابر مبلغ شير يارانه‌اي) به دامداران بدهكار هستند و سال گذشته هر كيلو شير 400 تومان و امسال نيز به طور ميانگين 420 تومان از دامداران خريداري شده است.

با توجه به اينكه طي چند سال اخير مشكلات و اختلافات گوناگوني ميان دامداران و صنايع لبني اعم از عدم تحويل شير در برخي اوقات و فاسد شدن اين محصول استراتژيك، پايين بودن قيمت خريد شير، طولاني بودن مدت پرداخت پول شير و .... اميد است نيمه تيرماه با تصميم‌گيري مناسب ستاد هدفمندسازي يارانه‌ها مشكلات و اختلافات پايان يابد و خودكفايي در اين محصول استراتژيك همچنان حفظ و سرانه مصرف آن و فرآورده‌هاي مرتبط افزايش يابد كه اين امر نيازمند حمايت از توليد و سرمايه‌گذاري‌هاي كلاني است كه در اين راستا صورت گرفته است.


کد مطلب: 4803

آدرس مطلب: http://infopoultry.net/vdcg.z9trak97wpr4a.html

موسسه اطلاعات مرغداری
  http://infopoultry.net