رييس اتحاديه دامداران تهران خبر داد:

تا پايان ماه رمضان تكليف پرداخت يارانه شير مشخص مي‌شود

خبرگزاری ايسنا , 7 شهريور 1390 ساعت 9:58

رييس اتحاديه دامداران استان تهران گفت: براساس وعده كارگروه شير در استان‌ها قرار شده تا پايان ماه رمضان هر كيلو شير 520 تومان از دامداران خريداري شود، تا پس از پايان ماه رمضان تكليف پرداخت يارانه شير به دامداران مشخص مي‌شود.


به گزارش خبرنگار دامپروري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جمشيد سليماني با بيان اين‌كه نيمي از سال گذشته و هنوز وضعيت پرداخت يارانه شير مشخص نيست، گفت: پيشنهاد دستگاه‌هاي دولتي پرداخت يارانه به نهاده‌ها و ابتداي زنجيره توليد بوده است.

وي اظهار كرد: عليرغم اين كه طبق قوانين و عرف جامعه بايستي از توليد داخلي حمايت شود و واردات تنها به منظور تنظيم بازار بايد صورت گيرد پس از سال‌ها پيگيري هيچ اقدامي براي افزايش تعرفه‌ي واردات گوشت قرمز نشده است.

سليماني افزود: اين در حالي است كه به راحتي براي كشتي‌هاي واردكننده جو و ذرت به عنوان نهاده‌هاي دامي افزايش تعرفه صورت مي‌گيرد كه به ضرر توليد است و اين افزايش تعرفه به بهانه‌ي حمايت از كشاورزان اعمال مي‌شود در حالي كه سود اين تعرفه نه تنها به جيب كشاورزان نمي‌رود بلكه ضررش به صنعت دامپروري نيز وارد مي‌شود.

رييس اتحاديه‌ي دامداران تهران تصريح كرد:‌به بهانه حمايت از مصرف‌كننده ميلياردها تومان سود از واردات گوشت به جيب دلالان انگشت‌شمار مي‌رود. چرا كه به اعتقاد واردكنندگان قيمت تمام شده‌ي گوشت داخلي بالا است.

وي با بيان اين‌كه حفظ توليد داخلي و حفظ اشتغال در تصميم‌گيري‌ها لحاظ نمي‌شود، اظهار كرد: هيچ حمايتي از توليد داخلي و تامين امكانات و نهاده‌هاي توليد نمي‌شود.

به گفته سليماني تب برفكي ناشي از واردات دام زنده‌ي افغاني و پاكستاني در سال 87 باعث بيماري‌هاي داخلي شد و با توجه به اين‌كه اين بيماري جديد بود و واكسن آن در كشور موجود نبود نزديك به 30 درصد از گله اصيل كشور به بيماري تب برفكي دچار شدند.

سليماني خاطر نشان كرد:‌در حالي كه قيمت كارشناسي شده يك كيلو شير خام 630 تومان درب دامداري است نهايتا كيلويي 430 تومان از دامداران خريداري مي‌شد كه پس از توافق كارگروه‌هاي استاني كيلويي 520 تومان از دامداران خريداري مي‌شود اما باز هم زير قيمت تمام شده توليد است و هزينه‌ي خريد شير با قيمت تمام شده‌ي آن تناسب ندارد.

رييس اتحاديه‌ي دامداران استان تهران خاطر نشان كرد: طي چهار و پنج سال اخير به واردات بي رويه شير خشك و گوشت قرمز، عدم افزايش قيمت شير خام، افزايش روز افزون قيمت علوفه و عدم حمايت از صنعت دامپروري توليد شير روند نزولي داشته است.

سليماني با بيان اين كه سرانه مصرف كشور سالانه 80ليتر و ميزان توليد 95 ليتر است تاكيد كرد:‌ اگر سرانه مصرف افزايش يابد همين ميزان توليد جوابگو است.

وي افزود: توليد شير طي سال‌هاي اخير كم شده اما نسبت به بازار مصرف كم نيست و كساني كه اعلام مي‌كنند ميزان توليد كمتر بازار مصرف است و توليد داخلي جوابگوي بازار مصرف نيست به دنبال واردات شير خشك و مجوز برندهاي عربستاني و اماراتي هستند.

رييس اتحاديه‌ي دامداران استان تهران اظهار كرد: به جاي واردات نهاده‌هاي دامي به واردات محصولات لبني روي آورده‌اند كه اين سياست خيانت به كشور است.

وي تصريح كرد: اگر توليد با سود متعارف باشد قطعا توليد افزايش خواهد يافت و در توليد گوشت نيز به خودكفايي خواهيم رسيد.


کد مطلب: 5270

آدرس مطلب: http://infopoultry.net/vdcf.edtiw6d0xgiaw.html

موسسه اطلاعات مرغداری
  http://infopoultry.net