
وزير بهداشت:
خوراندن بيرويه آنتيبيوتيك به مرغها موجب افزايش مقاومت ميكروبي شده است
خبرگزاری فارس , 20 فروردين 1390 ساعت 13:44
وزير بهداشت گفت: متأسفانه آنتيبيوتيك به طور بيرويه به مرغها خورانده ميشود كه وقتي گوشت اين مرغها وارد بدن انسان ميشود موجب افزايش مقاومت ميكروبي بدن افراد در برابر آنتيبيوتيكها ميشود.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس مرضيه وحيد دستجردي در همايش اعطاي نشان ملي سلامت به برگزيدگان صنايع غذايي اظهار داشت: در طول 1.5 گذشته خدمات خوبي در بخش دارو و غذا ارائه شده است كه يكي از آنها اعطاي نشان ايمني و سلامت به محصولات غذايي است.
وي افزود: در آينده نزديك شاهد محصولات ارگانيك خواهيم بود تا كمترين بيماريهاي ناشي از غذا را داشته باشيم چرا كه 30 درصد بيماريهاي موجود در كشور بر اثر مصرف غذاها ايجاد ميشود.
وحيد دستجردي با بيان اينكه براي تحقق سلامت بايد محصولات غذايي ايمن و سالم داشته باشيم ادامه داد: از مسائل مهم موجود كه شعار هفته سلامت نيز هست، موضوع مصرف منطقي و بجاي آنتيبيوتيكها است.
وي اضافه كرد: متأسفانه ديده ميشود در صنعت توليد گوشت مرغ، ميزان بيرويه آنتيبيوتيك به مرغ ميخورانند و وقتي اين گوشت وارد بدن انسان ميشود موجب مقاومتهاي ميكروبي در برابر آنتيبيوتيكها ميشود. لذا براي مقابله با مقاومت آنتيبيوتيكها بايد اين موضوع حل شود.
وزير بهداشت افزود: در مسئله گندم، لبنيات و گوشت استانداردهايي در سازمان غذا و دارو تعيين شده است كه به شوراي عالي سلامت معرفي ميشود.
وي با بيان اينكه بايد سطح استانداردهاي صنايع غذايي را بالاتر ببريم، خاطرنشان كرد: از مهمترين تكاليف سازمان غذا و دارو اين است كه بهترين،سالمترين و داراي بالاترين استاندارد مواد غذايي را به مردم معرفي كنند تا مردم بهترينها را انتخاب كنند.
وزير بهداشت تصريح كرد: متأسفانه 49 درصد نسخههاي پزشكان حتماً داراي يك قلم آنتيبيوتيك است و متأسفانه بيشترين دارو از نظر تعداد كه در بين مردم مصرف ميشود آمپول دگزامتازون است كه مصرف بيرويه آن خطرات زيادي را براي سلامت به همراه دارد.
وي گفت: طبق استاندارد جهاني ميزان مصرف آنتيبيوتيك بايد 11 درصد باشد اما متأسفانه اين ميزان در كشور ما 49 درصد داروهاست و كساني كه بدون نسخه آنتيبيوتيك را از داروخانهها تحويل ميگيرند 40 درصد موارد را تشكيل ميدهند.
وحيد دستجردي ادامه داد: كشور آمريكا به تنهايي 30 ميليارد دلار در سال را براي عوارض آنتيبيوتيكهاي نابجا مصرف ميكند كه اين ميزان در كشور ما 400 ميليون تومان است.
وحيد دستجردي يادآور شد: 60 درصد افراد از مصرف آنتيبيوتيكها اطلاعات غلطي دارند و فكر ميكنند با يك سرماخوردگي بايد آنتيبيوتيك مصرف كنند لذا كار به جايي رسيده است كه برخي آنتي بيوتيكهاي نسل دوم و سوم هم روي برخي بيماريها جواب نميدهد.
وي گفت: امروز ايران جزو 20 كشور منطقه از نظر مصرف بيرويه آنتيبيوتيك است همچنين دومين كشور آسيا از نظر مصرف آنتيبيوتيك پس از چين به حساب ميآييم.
کد مطلب: 4252
آدرس مطلب: http://infopoultry.net/vdce.n8ebjh8ww9bij.html